Wet toegankelijkheid gebouwen; wat houdt dit in?

02 maart 2018

Per 1 januari 2017 geldt de algemene verplichting dat openbare gebouwen en bedrijven toegankelijk moeten zijn voor mensen met een beperking. Dat betekent dat er bepaalde eisen worden gesteld aan een gebouw of openbare ruimte. Hieronder vallen vrij toegankelijke gebouwen en publieke instellingen, zoals ziekenhuizen, theaters, bioscopen, bibliotheken, winkels en horeca. Maar ook bijvoorbeeld vakantieparken en pretparken zijn vrij toegankelijk en moeten dus aan deze wet voldoen. Wat dat precies inhoudt leest u hier.

Met de rolstoel naar een restaurant

Het uitgangspunt van deze regelgeving is dat iedereen in de samenleving gelijke kansen moet hebben. Daar valt ook de toegankelijkheid van gebouwen onder. Dus ook iemand die in een rolstoel zit, moet zonder problemen naar een restaurant kunnen (of naar ieder andere openbare gelegenheid). De eerste hindernis voor veel mensen met een beperking is de entree. Vaak is er een drempel voor de entree waar mensen in een rolstoel, scootmobiel of met een rollator moeilijk of niet overheen komen. Dit is op te lossen met bijvoorbeeld een oprijplaat of drempelhulp.

Iedereen moet boodschappen kunnen doen

Even snel naar de winkel, het lijkt de normaalste zaak van de wereld. Maar voor iemand met een beperking kan het een hele onderneming zijn. Producten die niet bereikbaar zijn, ontoegankelijke gangpaden of een te hoge kassa. Het zijn zomaar wat ergernissen van mensen met een beperking. Ook hier valt dus nog veel winst te behalen. Wilt u als winkelier uw winkel beter toegankelijk maken zonder grote investeringen? Laat u dan goed voorlichten over het ideale ontwerp en de inrichting van uw winkel. Denk bijvoorbeeld aan de deurbreedtes, draaicirkels, hellingbanen en looproutes.

Onbezorgd op vakantie

De vraag naar hotelkamers en vakantiehuizen voor mindervaliden neemt in rap tempo toe. Om ervoor te zorgen dat een hotelkamer of vakantiehuis toegankelijk is voor iemand met een beperking zijn er een aantal richtlijnen:

  • Een goede toegang en doorgang. Dat betekent een drempelvrije entree en een goede bereikbaarheid van alle faciliteiten.
  • Een aangepaste douche en toilet. Denk aan het plaatsen van steunbeugels, een douchestoel, een wastafel waar een rolstoel onder past en voldoende beweegruimte.
  • Goed bedienbare knoppen en apparaten. U denkt er zelf misschien niet over na, maar iemand in een rolstoel of op een scootmobiel kan niet altijd even makkelijk bij het lichtknopje komen. Ook de airconditioning, verwarming en zonwering moeten eenvoudig te bedienen zijn vanuit een rolstoel.
  • Toegang voor hulphonden. Voor veel mensen met een beperking is een hulphond essentieel om goed te kunnen functioneren. Het is dus prettig als een hotel of vakantiepark hierop ingespeeld is.

Wilt u meer informatie over het vergoten van de toegankelijkheid van uw gebouw? Wij denken graag met u mee en bieden oplossingen op maat. Voor meer informatie, vragen of advies kunt u uiteraard altijd contact met ons opnemen. Wij helpen u graag verder!

Deel dit bericht